oktober 23, 2021

Whaa Blog

Whaa Blogs

Snel je bmi berekenen doe je via gezondeten.nl

Je gezondheid is op heel veel verschillende manieren te meten. Het is dan ook goed om van die verschillende manieren gebruik te maken. Wat je vooral niet moet doen is je blind staren op een specifieke metingsmethode. Je kunt bijvoorbeeld via gezondeten.nl je BMI berekenen, maar pin je vooral niet vast op de uitkomst van die berekening. Een BMI is niets anders dan een hulpmiddel dat van toegevoegde waarde kan zijn om andere methodes aan te vullen. Tevens kan het gebruikt worden als een soort eerste indicatie van de gezondheid van je gewicht, zodat je vervolgens via meer onderzoek kunt kijken waar de problemen liggen. Uiteindelijk zegt een BMI alleen iets over de verhouding tussen lengte en gewicht. Maar zoals je zelf inmiddels allang weet is gewicht meer dan alleen een x aantal kilo’s. Je kunt immers heel zwaar zijn door teveel vet, maar het kan net zo goed zo zijn dat je ‘overgewicht’ wordt veroorzaakt door spiermassa. Volgens je BMI kun je dus opgezadeld worden met een label van overgewicht als je gewoon heel gespierd bent. Daarom is na een BMI berekenen altijd meer informatie nodig. BMI zegt iets over in hoeverre jouw gewicht bij je lengte past en daarnaast moet je kijken naar je lichaamstype en zaken als vetpercentage versus spierpercentage. BMI bereken is dan ook vooral goed ter indicatie. Je weet dan ongeveer waar je zit qua gewicht. Als je bijvoorbeeld te zwaar bent, dan kun je via je BMI kijken of je in de gevaarlijke zone zit of niet. Als je een beetje mollig bent en je goed voelt, dan is een BMI berekenen handig om te ontdekken of je nog binnen de gezonde marges valt of niet. Het mooie van BMI berekenen is dat je het gemakkelijk zelf kunt doen. Er zijn geen dure apparaten nodig en je hoeft niet naar een specialist. Maar dat is ook precies de reden waarom een BMI niet heel betrouwbaar is zonder verdere studie. Het is een hele ruwe meting die je verricht. BMI berekenen moet daarom idealiter onderdeel zijn meerdere onderzoeken. Je kunt je BMI berekenen, kijken wat je vetpercentage is, je dieet onderzoeken, je sportroutine onder de loep nemen, je conditie testen, et cetera. Het zou immers raar zijn als iemand die heel gezond eet en veel sport maar ook een hoog BMI heeft, ongezonder is dan iemand die de hele dag op de bank zit en ongezond eet maar een lager BMI heeft. 

Je BMI berekenen regel je snel online 

Als je je BMI wilt berekenen, dan heb je alleen de volgende gegevens nodig: 

  • Lengte 
  • Gewicht
  • Leeftijd
  • Geslacht

3 van de 4 weet je sowieso omdat die niet variëren. Je gewicht kun je snel even checken op de weegschaal als je het niet zeker weet en daarna kun je direct je BMI berekenen. Je kunt alle gegevens invullen via de bereken tool op gezondeten en daarna weet je direct wat jouw BMI is.

Vind de nuance via gezondeten.nl

Nadat je je BMI hebt berekend, kun je op zoek gaan naar de juiste nuance om je BMI te duiden. Ook dit kan via gezondeten.nl. Je vindt hier allerlei informatie over oorzaken van een te hoog BMI, waar je op moet letten, wat je er aan kunt doen, et cetera.